Jos liukuvaa työaikaa ei ole mahdollista ottaa käyttöön, tarjoaa päivittäinen työajan porrastus joustomahdollisuuden. Tällaisia työpisteitä saattavat olla erityisesti pitkään auki olevat asiakaspalvelupisteet. Työyhteisössä voidaan sopia työhöntulo- ja työstä lähtöajat ottamalla huomioon sekä asiakaspalveluvaatimukset että henkilöstön omat tarpeet.

Työaikoja voidaan porrastaa liukuvassa työajassakin, mutta erityisesti työajan porrastuksella saadaan joustavuutta työ- ja aukioloaikoihin niissä työyksiköissä, joissa ei ole liukuvan työajan seurantaan tarvittavia ajantarkkailulaitteita tai joissa liukuvan työajan käyttö ei ole tarkoituksenmukaista.

Esimerkki:

Asiakaspalvelupisteessä yksi henkilö tulee aamusta tuntia myöhemmin työhön kuin muut, jolloin hän jatkaa vastaavasti tunnin pidempään työpäivän lopussa.